Odbiory mieszkań, domów i lokali

Każdy marzy o swoim miejscu na ziemi. Bardzo wielu z nas, dąży do tego, by posiadać swoje mieszkanie. Kiedy uda nam się je zakupić, jesteśmy bardzo szczęśliwi. W momencie odbioru nieruchomości, dochodzi do nieprzyjemnego zderzenia z rzeczywistością. Okazuje się, że wiele rzeczy jest wykonane nie tak jak zaplanowaliśmy, coś nie zgadza się z miejscem w projekcie, a płytki w naszej wymarzonej łazience, są ułożone krzywo.
Nie mamy pojęcia, na co zwracać uwagę, podczas odbioru inwestycji od dewelopera. Nie umiemy ocenić stanu rzeczy i nie potrafimy stwierdzić, na co wcale nie musimy się zgadzać, odbierając nasz wyczekany kąt.
Dlatego, zapraszamy Państwa do współpracy. Doskonale znamy standardy wykończeniowe deweloperów. Dodatkowo traktujemy wykonywanie naszej pracy, jako okazję do służenia swoim doświadczeniem i profesjonalną poradą. Dzięki wyborowi naszej firmy, zaoszczędzicie Państwo pieniądze na poprawkach i naprawie usterek, już po odbiorze lokalu.

Prawa i obowiązki nowego właściciela

Klient podpisując odbiór techniczny przejmuje odpowiedzialność za utrzymanie np. mieszkania oraz wszystkich kosztów z tym związanych. Ważne jest więc, aby w protokole odbioru zapisać wszystkie usterki za których usunięcie odpowiada deweloper w celu uniknięcia dodatkowych wydatków w procesie wykańczania oraz późniejszego użytkowania lokalu. Należy tutaj także mocno podkreślić fakt, że w chwili przejęcia kluczy nowy właściciel mieszkania zobowiązuje się także do przestrzegania instrukcji obsługi i użytkowania swojego lokalu. Jeden przykład: „Nawietrzaki w oknach mają być otwarte, a kratki wentylacyjne niezasłonięte w celu swobodnego przepływu powietrza”.

Na czym polega odbiór techniczny?

Klient wraz z deweloperem udaje się na zakupione mieszkanie(dom czy lokal). Odbywają się oględziny inwestycji. W protokole odbioru przedstawiciel dewelopera jest zobowiązany do zapisania ewentualnych uwag oraz usterek zgłoszonych przez klienta. Od tego momentu inwestor ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonych wad, oraz 30dni na usunięcie ich. Zdarza się że usunięcie niektórych zgłoszonych usterek może się wydłużyć. Przykładem może być pęknięta szyba w oknie lub uszkodzona rama okna. Wtedy odbiór może się przedłużyć nawet aż o 3 miesiące ze względu na długie oczekiwanie na zamówienie w fabryce.

Najczęściej spotykane procedury (scenariusze) po odbiorze:

  • Podpisanie protokołu odbioru wraz z listą usterek oraz odebranie kluczy. Klient przejmuje odpowiedzialność na utrzymanie mieszkania. Deweloper zachowuje jeden z kluczy tymczasowych w celu usunięcia wad po ustosunkowaniu się.
  • Sytuacja jak w punkcie powyżej, lecz wszystkie klucze przejmuje klient zobowiązując się do otwarcia lokalu ekipie budowlanej wykonawcy.
  • Niepodpisanie protokołu odbioru, zgłoszenie usterek. Deweloper usuwa wady i umawia kolejne spotkanie z klientem w celu bezusterkowego przekazania inwestycji.
  • Podpisanie protokołu odbioru technicznego wraz ze spisanymi uwagami. Przekazanie kluczy oraz obowiązek utrzymania przechodzą na klienta dopiero po podpisaniu aktu notarialnego.

Spotkaliśmy się także z nieoficjalnymi sytuacjami w której to Klient podpisuje protokół bezusterkowo (lub wpisuje tylko usterki których sam nie jest w stanie usunąć jak. np. zarysowane szyby) a w zamian za to deweloper ofiaruje w ramach rekompensaty materiały budowlane.
Przy podejmowaniu jakichkolwiek decyzji zawsze służymy swoim doświadczeniem oraz fachową poradą.
Pierwszą czynnością jaką klient powinien wykonać na mieszkaniu po odbiorze kluczy i montażu licznika elektrycznego to sprawdzenie instalacji elektrycznej i ubezpieczenie mieszkania.

Przy podejmowaniu jakichkolwiek decyzji służymy doświadczeniem oraz fachową poradą.

Jakie dokumenty są niezbędne do odbioru ?

Ile kosztuje odbiór domu lub mieszkania ?

Jak wygląda protokół z odbioru ?

Jakie powinny być standardy deweloperskie ?

Odbiór mieszkania z rynku wtórnego

Odbiór mieszkania bez pozwolenia na użytkowanie